Millans Fitness Blogg

Annons

Hur mycket ska man väga??

Den stora frågan inför en kommande graviditet?! Hur mycket kommer man gå upp?

Vad är ”normalt”?

-Hon gick bara upp 6kg…

-Hon gick upp 14kg..

-Och hon gick tom upp 30kg…

 Man har hört alla olika historier och skräckexempel på olika viktuppgångar. Visst kan man inte styra allt och alla kilo kanske, MEN enligt mig så är det iaf frivilligt att äta och träna. Det är bara jag som bestämmer hur mycket jag vill, kan, behöver och måste äta. Och äter jag mer än vad jag gör av med, så kommer jag gå upp i vikt, that´s it!

 Här kommer lite fakta som jag har sökt runt efter för att visa vad som väger och hur mycket som är hälsosamt och rimligt att gå upp i vikt under en graviditet.

Hur mycket kommer jag att gå upp i vikt under graviditeten?

Först och främst är det viktigt att komma ihåg att man kommer att gå upp i vikt – det är normalt, naturligt och vad bebisen behöver det för att må bra.
Man ska gå upp i vikt!
En normal viktuppgång är ca 12 kg men vissa bör öka med ca 18 kg (underviktiga innan graviditet).
Att väga lagom mycket i början av graviditeten och sedan långsamt gå upp i vikt är idealet.

Äta för två?
Det är inte sant att du behöver äta för två under din graviditet. Ät som vanligt, slarva inte och ät varierat. Se också till att äta frukt och grönt till varje måltid. Ett extra mellanmål om dagen – bestående en macka, yoghurt eller frukt kan du och barnet må bra av.
Oroar du dig att gå upp för mycket? I början av graviditeten är det bra att vara extra noggrann isf- de kilon som du ökar fram till och med vecka tolv är oftast de som är svårast att bli av med efter graviditeten.      De kilon du ökar i slutet består mest av extra vätska och är lättare att bli av med.

Lagom viktuppgång minskar risken för graviditetsdiabetes och högt blodtryck.

Viktuppgångens fördelning under graviditeten:

Tabellen visar hur mycket fostret och olika organ har ökat i vikt (gram) vid olika tidpunkter i graviditeten:

 

Graviditetsvecka

10

20

30

40

Foster

5

300

1500

3300

Livmoder, moderkaka och fostervatten

180

1005

1840

2350

Bröstkörtlar

35

180

360

400

Moderns blod

100

600

1300

1200

Resten av kroppen

325

1915

3500

5200

Total viktökning

645

4000

8500

12450

 

       

Underviktig kvinna (BMI <21)

13-18 kg

från vecka 16 ungefär 0,5 kg

per vecka

Normalviktig kvinna (BMI 21-28)

11,5-16 kg

från vecka 16 ungefär 0,4 kg

 per vecka

Överviktig kvinna (BMI >29)

6-8 kg

från vecka 16 ungefär 0,3 kg

 per vecka

Tvillinggraviditet

16-20,5 kg

från vecka 16 ungefär 0,6 kg

             

 

IMG_0216
 

En annan snarlik modell:

När du närmar dig förlossningen, har du en hel del att bära på. Ungefär en tredjedel av de extrakilon du bär på är bebisen, moderkakan och fostervatten.

  • Vid födseln väger en bebis c 3,3kg.
  • Moderkakan, som ger näring till bebisen, väger 0,7kg.
  • Fostervattnet, som skyddar bebisen, väger 0,8kg.

Men de övriga två tredjedelarna, då? De har att göra med de förändringar din kropp går igenom under graviditeten. Här är några genomsnittliga värden:

  • Livmodernsmuskler växer dramatiskt och lägger till c 0,9kg.
  • Din blodvolym ökar, vilket ger 1,2kg.
  • Du har extra vätska i kroppen, vilket lägger till c 1,2kg.
  • Bröstens ökade storlek lägger till 0,4kg.
  • Dessutom lagrar du fett, c 4kg, för att ha energi till amningen.

Mot slutet av graviditeten kanske du väger 12,5kg mer än innan du blev gravid, men detta är en genomsnittlig siffra.

 Är det bra att träna under graviditeten?

Träning ger bättre styrka, smidighet och uthållighet och kan därför hjälpa dig att bära upp viktökningen under graviditeten, förbereda dig för den fysiska ansträngningen under förlossningen och göra det lättare att komma i form när barnet väl är fött.

Att vara aktiv under graviditeten kan även minska fysiska besvär som ryggont, förstoppning, trötthet och svullnad. Träning är bra för humöret och din självbild och ger även bättre sömn.

Motionera
Se till att röra på dig som vanligt! Att vara gravid är inte att vara sjuk – promenera och simma och rör på dig så länge det känns bra.IMAG2968

Denna bil tog jag 10 minuter innan vi åkte upp till förlossningen, ca 4 timmar innan Alissa var ute 😉

IMAG2956Den här bilden är tagen innan vi ska till gymmet ca 8 timmar hon är ute..

IMAG3079

IMAG3080

IMAG3075

Dessa tre sista bilder är tagna exakt en vecka efter att Alissa kom. Jag har då Bara 0,3kg kvar ner till vikten jag hade den dagen jag kissade och kryssade på stickan i december!! Jag har alltså lyckas tappa alla mina gravidkilon på en vecka:) Nu har jag bara några övskotts kilon som ska bort…men FF är mitt mål. Jag gick upp 9,5 kg!

Kommentarer

Kommentera

  1. millansandberg

    Anna:
    Tack.
    För mig var vikten ingen kamp eller hyster att hålla nere, utan bara sunt förnuft och rätta val. Ist för en ostfralla till mellis tog jag en proteindrink och en frukt, ist för kebabtallrik till kvällmat valde jag en god sallad så som jag levde innan jag blev gravid oxå. Varför helt plötsligt börja leva som någon som jag inte är??
    Stort lycka till under din graviditet :)
    Mvh Millan

  2. millansandberg

    Ulrika:
    Jag dömmer absolut ingen, det har jag aldrig gjort. Alla får göra precis som de vill, bara de mår bra av det och att de har gjort sina val av egen vilja. Det jag menar och har stått för under hela min graviditet är att för mig har det varit ett naturligt val att undvika skräpmat, socker och fett i stora onödiga mängder.
    Som jag ser det så ger dessa osunda val inga fördelar varken till mig eller mitt barn. Det är så lätt att vissa gömmer sig bakom ”jag är faktiskt gravid” ”jag får äta vad jag vill” absolut. Men de får väl äta vad de vill annars oxå?! Jag kan bara tänka mig hur jobbigt det måste vara som du skrev att inte kunna styra över det själv, pga sjukdom, smärtor, hormoner osv.. Jag är jättetacksam att jag faktiskt mådde så bra som jag gjorde under större delen av min graviditet. Men jag vill nog erkänna och påstå att hade jag ätit skit, inte tränat och levt allmänt osunt så hade jag troligtvis inte mått så bra som jag gjorde!
    Mvh Millan

  3. millansandberg

    Marika:
    Hahaha, nej jag ska inte tävla;) Men jag ska jobba för min sponsor Proteinbutiken och vill iaf försöka vara i lite bra form..vi får väl se. Håll tummarna för mig :)

  4. Ulrika

    Visst ska man inte svulla när man är gravid. Men jag kan ibland tycka att det blir fel åt andra hållet också. Den som kan träna tycker den som inte kan det är lat och den som tappar sin vikt fort tror att andra bara är lata. Jag gick upp ca 16 kg under min graviditet, från 56-72 kg. Jag var väldigt svullen från drygt halva graviditeten, t.ex. fick jag ta av ringarna i v 24 och kunde mot slutet av graviditeten bara ha gympaskor då mina fötter inte rymdes i några andra skor eller stövlar. Efter att min son föddes så gick vikten ner till ca 63 och det började inte släppa efter förrän jag började trappa ner på amningen när min son var ungefär 8 månader. När jag slutade amma helt strax innan han blev ett år tog vikten ett skutt nedåt. Idag 15 månader efteråt är jag tillbaka på 56-56.5 kg. Jag har promenerat skapligt långt varje dag i princip med vagnen och jag har inte ätit några överdrivna mängder. Min kropp funkade helt enkelt så att hormonerna gjorde att den höll på varje gram medan jag ammade. Under graviditeten kunde jag inte träna p.g.a. stomiprolaps och fogsmärtor från ca halva graviditeten. Så… Visst passar en del på att frossa o vara ”lata” men man får tänka på att inte allt behöver vara som det ser ut. Vissa påverkas också mycket av hormonerna så man kanske lättare trillar dit på tröstätande och så. Så jag tror man ska vara försiktig med att döma. :)

  5. Milla

    Helt galet! Vilken superkropp! Jag tror på träning och bra mat är det bästa. Tack för inlägget, jag var själv underviktig i början av min grav. Och har varit varje gång. Med mina första barn gick jag upp 17 resp 15kg. De ammade upp mig sen och jag vr nere på 47 kg till mina 170cm. Nu har jag gått upp ganska snabbt 7 kg till v 20, inte mkt träning och illamående ( jag mår sjukt bra när jag tränar och precis efter men sen blir jag nästan sjuk) jag tröstar mig med att jag väger mer pga det och att det är två bebisar som ska ha min energi för att byggas upp. Ska bli kul att följa dig även resan efter barn. Galet inspirerande!

  6. Sofie

    Har följt din blogg i några år, och gillar den starkt. Men det ska bli extra roligt och få följa din resa nu i höst! Lycka till med både familj och träning :)

  7. Anna

    Otroligt bra jobbat att gå upp så lite i vikt ! Jag är gravid med mitt andra barn och kämpar för att inte gå upp lika mycket i vikt som med mitt första för vägen tillbaka till bra form har varit lång ! Jag vet att många kan tycka att det här med vikten är ett rätt känsligt ämne för många vill inte gå upp så mycket men få lyckas.  Samtidigt så vill jag inte känna att det blir en vikthysteri och att det är den ända jag fokuserar på.

Annons
stats