Fiskgryta | Millans Fitness Blogg

Millans Fitness Blogg

Annons

Fiskgryta

image

Efter mångas önskemål så lägger jag självklart upp min fiskgryta som jag gjorde i måndags.

image

Färsk fin fisk. Jag använder lax och kolja
Delar, på med kryddor och in i ugnen på 250grader i 5-7 min.

image

Till grytan fräste jag gullök, vitlök tills det mjuknar. På med matlagningsvin, vatten och lagerblad. Låt stå o reducera några minuter. I med buljong/fond (jag använde hummer, schalottenlök)

image

Jag kokade potatis, morötter och broccoli i annan kastrull. Var noga med att inte koka grönsakerna för länge så de blir för mjuka. Fisken får inte heller gå för länge i ugnen, då blir den bara torr o tråkig.
Spä grytan med lite vatten om så behövs.
Smaka av med alla goda kryddor som finns i lådan. Chilli, paprika, peppar, saffran, ta det du tycker om. Jag gillar när det är lite sting i sen
När jag tycker att grytbasen har gottat till sig och jag är redo att äta så lägger jag i de kokta grönsakerna plus zucchini och purjo. Låter allt blandas och bli varmt.

image

Fisken lägger jag i tallriken, annars går den sänder så lätt.
På med grytan, persilja, räkor och en klick kvarg (ist för aioli)
Klart, fylld med massa nyttigheter, protein, vitaminer och nyttigt fett! Passar mig perfekt!

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats